غیبت گردنبند روی فرش قرمز؛ چرا از این جواهر درخشان فاصله گرفته‌ایم؟

در سبک کلاسیک جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی جلوه‌‌گری گردن و شانه‌های برهنه‌ را شاهدیم

اِسوِوا آلویتی، بازیگر و مدل ایتالیایی، روی فرش قرمز جشنواره ونیز‌ــ AFP

در دنیای مد و زیبایی، روندهای فرش قرمز همیشه جلب‌ توجه می‌کنند و حضور یا غیبت برخی جزئیات در ظاهر ستارگان می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. یکی از سوالاتی که این روزها در ذهن علاقه‌مندان به مد و حتی منتقدان شکل گرفته، این است که چرا گردنبندهای درخشان و پرزرق‌وبرق کمتر از گذشته بر گردن  چهره‌های مشهور دیده می‌شوند؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته برخی آثار طراحان مشهور جواهرات مانند تیفانی (Tiffany) و کارتیه (Cartier) هنوز هم گاهی بر گردن بازیگران می‌درخشند اما واقعیت این است که این جواهرات دیگر آن جایگاه همیشگی را روی فرش قرمز ندارند.

تا کمی قبل هم گردنبند همواره بخشی از جذاب‌ترین جلوه‌های فرش قرمز بود. از دهه ۱۹۳۰ به بعد، قرض گرفتن جواهرات گران‌قیمت از جواهرسازان درجه‌ ۱ به سنتی رایج میان ستاره‌ها تبدیل شد و لحظاتی به‌یادماندنی را در تاریخ مد رقم زد. نمونه‌ای که هنوز هم در ذهن‌ها باقی مانده، گردنبند ۱۶۵ هزار دلاری گوئینت پالترو (Gwyneth Paltrow) در مراسم اسکار سال ۱۹۹۹ است که همراه با پیراهن صورتی «رالف لورن» به یکی از به‌یادماندنی‌ترین‌های اسکار تبدیل شد.

گردنبند الماس تیفانی لیدی گاگا در مراسم اسکار ۲۰۱۹ به ارزش ۳۰ میلیون دلار نیز همان گردنبندی بود که پیش‌ از این آدری هپبورن در تور مطبوعاتی فیلم «صبحانه در تیفانی» (Breakfast at Tiffany’s) به نمایش گذاشته بود.

اما امروزه بیشتر ستارگان هالیوود به‌جای آنکه به دنبال گردنبندهای درشت و پرزرق‌وبرق باشند، گردن برهنه را ترجیح می‌دهند. در فصل اخیر جوایز جشنواره ونیز، غیبت این زیور کاملا به چشم می‌آمد و حتی به لیدی گاگا هم رسید و ما در هشتادویکمین دوره این جشنواره فیلم چه در ظاهر‌های غیررسمی و جلسات عکاسی و چه در سبک کلاسیک روی فرش قرمز جلوه‌گری گردن و شانه‌های برهنه را شاهد بودیم.

گردنبند، عضو شاخص مد غالب سال «بوهو شیک»، جایگاه ویژه‌ای در سبک روزمره دارد اما در نمایش‌های هفته مد و فرش قرمز به نفع سادگی ظاهر کنار گذاشته می‌شود.

ریشه روند فعلی کنار گذاشتن گردنبند ممکن است به مجموعه بهار ۲۰۲۲ دیور در هفته مد فاخر پاریس بازمی‌گردد که هیچ مدلی گردنبند به گردن نداشت و با موجی از لباس‌های یقه‌باز و استخوان‌های ترقوه برهنه روبرو شدیم.

این انتخاب جدید چه معنایی دارد؟

جین شفیرف، بانوی نیکوکار فعال مد و یکی از چهره‌های شناخته‌شده حامی طراحان نوظهور، معتقد است این غیبت بازتاب شرایط خارج از دنیای مد است. او که خود نیز از چهره‌هایی است که این روزها کمتر سراغ گردنبند می‌رود، به ایندیپندنت فارسی گفت: «زنان همیشه عاشق جواهرات خواهند بود. موافقم که در حال حاضر جواهرات کمتری در مکان‌های عمومی می‌بینیم. این منعکس‌کننده دوران پردردسری است که در آن زندگی می‌کنیم. زنان گوشواره‌های زیبایی می‌آویزند و گاهی روی فرش قرمز انگشتر و النگو به دست می‌کنند، اما فقدان گردنبند چیزی است که من معتقدم به دلیل زمانی است که در آن زندگی می‌کنیم و میل به اینکه خیلی پرزرق‌وبرق نباشیم یا اسیر خودنمایی نشویم. جواهرات کمتر تمرکز روی لباس را بیشتر می‌کند.»

او درباره اینکه چه زمانی ممکن است جلوه‌های بیشتری از این زیور را ببینیم، گفت: «این روند همیشگی نخواهد بود. وقتی زمانه بهتر شود، احتمالا گردنبندهای بیشتری را روی فرش قرمز و جاهای دیگر خواهیم دید. در حال حاضر زنان جواهرات تجملی خود را برای مهمانی‌های خصوصی و اوقات بهتر ذخیره می‌کنند.»

گردنبندها در سبک خیابانی و روزمره همچنان حضور دارند، زیرا زیورآلات این دسته اغلب ارزان‌تر و دم‌دستی‌تر و در طراحی‌های بسیار متنوع در دسترس‌اند.

تغییر به‌ سوی ساده‌گرایی

این تغییر رویکرد در استفاده از گردنبندهای پرکار و سنگین به معنای کنار گذاشتن کامل جواهرات از فرش قرمز نیست. طراحان و جواهرسازان مشهور همچنان گوشواره‌ها، انگشترها و دستبندهای شگفت‌انگیزی ارائه می‌دهند که بر ظرافت و زیبایی ظاهر ستارگان می‌افزایند، اما آنچه در این تغییر بیش از همه به چشم می‌آید، بازگشت به ظاهری ساده‌تر، جوانانه‌تر و متناسب با مد روز است.

بیشتر از مُد و زیبایی